• Roszponka
  • Rukola

Przegląd olejów - czyli mały przewodnik po tym, co się nadaje do pieczenia, a co do sałatek.

Dodano 2012-06-08, W kategorii: Kulinarne SOS

Olej arachidowy otrzymywany jest z orzeszków arachidowych. Jest to lekki olej bogaty w tłuszcze jednonienasycone. Nadaje się do sałatek.

Olej kokosowy zawiera tłuszcze nasycone (!). Idealny do smażenia orientalnych potraw, smażenia warzyw i gotowania. Konsystencja masła powoduje, że jest on doskonałym dodatkiem do pieczywa. Może także zastępować masło w pieczeniu. W dodatku nie ma wpływu na smak przyrządzanej potrawy.

Olej kukurydziany ma żółtą barwę i jest bogaty w kwasy wielonienasycone. Charakteryzuje się wysoką zawartością kwasu linolowego oraz witaminy E. Nadaje się do głębokiego i płytkiego smażenia oraz pieczenia.

Olej lniany zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu linolowego oraz witaminy E. Dotyczy to wyłącznie oleju nieoczyszczonego, tłoczonego na zimno z odmian wysokolinolenowych. Olej ten należy spożywać na zimno, bezpośrednio lub jako dodatek do potraw. Nie wolno go smażyć ani gotować. Do potraw smażonych lub gotowanych można go dodawać, ale dopiero po zakończeniu obróbki cieplnej, bezpośrednio przed spożyciem.

Olej palmowy charakteryzuje się pomarańczową barwą i swoistym aromatem. Prawie 100% oleju palmowego stanowi tłuszcz. Zawiera kwasy nasycone (!) oraz witaminę E. Surowy olej palmowy ma 15 razy więcej prowitaminy A oraz karotenów niż marchew oraz 300 razy więcej niż pomidory. Z tego względu olej palmowy jest uważany za najbogatsze źródło tych składników spośród olejów. Zawiera jednocześnie koenzym Q10, glikolipidy, wit. E oraz fitosterole. Olej palmowy jest częstym składnikiem kuchni w południowo-wschodniej Azji.

Olej rzepakowy jest bogaty w tłuszcze jednonienasycone.  Jest najczęściej używanym olejem w naszej  kuchni. Wykorzystuje się go do sałatek, sosów sałatkowych czy majonezu. Nadaje się również do smażenia, ale krótkiego - ze względu na obecność kwasów jednonasyconych, które mają wysoką temperaturę dymienia.

Olej sezamowy ma ciemną barwę oraz silny aromat. Otrzymuje się go poprzez tłoczenie na zimno nasion sezamowych. Ma jasno - po ciemnożółty do brązowego kolor i lekko orzechowy, łagodny zapach i smak. Popularny w kuchni azjatyckiej, gdzie stosuje się go głównie do gotowania i do sałatek. Nie nadaje się do smażenia!

Olej słonecznikowy, podobnie jak olej sezamowy, jest bogaty w tłuszcze wielonienasycone, kwas linolowy, lecz zawiera więcej witaminy E. Olej słonecznikowy najczęściej używany jest do przyrządzania potraw gotowanych i duszonych, ale nie nadaje się do długiego pieczenia czy smażenia. Nie powinno się go ogrzewać powyżej temperatury 100 stopni. Może być tez stosowany na zimno jako dodatek do różnego rodzaju sałatek i surówek.

Olej sojowy zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu linolowego i witaminy E. Ma uniwersalne zastosowanie, ale najlepszy jest na zimno. Ze względu na wysoki punkt dymu olej sojowy stosowany jest jako olej do smażenia.

Olej z pestek winogron to lekki olej, bogaty w tłuszcze wielonienasycone i witaminę E.  Nadaje się do gotowania, smażenia i przede wszystkim do sałatek. Warto zastąpić nim zwykłe tłuszcze do smażenia. Szczególnie polecany osobom na diecie zbijającej cholesterol. Olej z pestek winogron od innych tłuszczów różni się tym, że nie odbiera potrawom ich naturalnego smaku.

Olej z orzecha włoskiego ma ciemną barwę i bogaty aromat. Zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jest odpowiedni do spożywania na zimno, do sałatek, sosów, ciast, deserów. Szczególnie popularny w kuchni chińskiej, francuskiej i włoskiej. Nie nadaje się do długiego smażenia w wysokich temperaturach, gdyż  może stracić wówczas swój cenny aromat i nabrać gorzkiego smaku.

Olej z ryżu - charakteryzuje się dużą zawartością przeciwutleniaczy, w tym witaminy E. Ma łagodny i delikatny smak. Pozwala zachować potrawom ich oryginalny smak.  Nadaje się do pieczenia, smażenia i jest wspaniały do sałatek. 

 

Wybierając olej należy pamiętać, że najlepszą jakością charakteryzują się oleje tłoczone na zimno. Mają one silny smak i aromat. Oleje rafinowane, to oleje poddane obróbce, podczas której tracą swoje cenne wartości odżywcze i walory organoleptyczne, ale są odporne na wysokie temperatury. Oleje należy przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu, co spowolni proces starzenia (tzw. jełczenie).

wersja do druku
Producent: Green Factory Holding sp. z o.o. Zdunowo 48, 09-142 Załuski, tel.: 23 661 93 93, e-mail: